Etnisk Ressourceteam rykker ud!

På danske hospitaler i hovedstadsområdet kan man nu få hjælp af Etnisk Ressourceteam, vel at mærke kun hvis man tilhører en etnisk minoritet. Tilbuddet gælder altså således ikke for danskere, som næppe har glæde af at få besøg af dette team.

Etnisk RessourceteamDet fremgår af en historie fra Herlev Hospitals nyhedsavis, som en ven har tilsendt mig, at indlagte på hospitalet kan bede personalet om at få besøg af dette Etnisk Ressourceteam, enten i form af en frivillig (muslim) eller af selveste imamen. Her er nogle uddrag:

En midaldrende vestafrikansk kvinde var indlagt på Gynækologisk-Obstetrisk Afdeling. Hun havde en kræftform, hvor det gik meget hurtigt ned ad bakke.

– Vi skulle overbringe den dårlige nyhed og fortælle, at der ikke var nogen behandlingsmuligheder, siger sygeplejerske Pil Schack Bisbjerg, som senere tog kontakt til Etnisk Ressourceteam (ERT).

Søgte fred og ro

Kvindens datter, Fatma Conteh, fortæller om sin mor, at hun var vokset op med islam i sin barndom, men at hun ikke havde praktiseret sin religion, efter hun kom til Danmark.

– Nu var hun pludselig i en situation, hvor hun gerne ville genopfriske og praktisere sin religion, og hun havde dårlig samvittighed over at have forsømt den, siger Fatma.

Fatmas mor havde ikke nogen, hun kunne tale med omkring islam, og derfor informerede Pil hende om ERT. Det blev Zeynep Ünver, der er frivillig i teamet, som rykkede ud.

zeynep – Jeg er selv praktiserende muslim og kunne derfor give kvinden svar på nogle af hendes spørgsmål. Jeg fortalte hende, at det aldrig var for sent at angre. Jeg afspillede koran-recitationer for hende – det var meget rørende at se hende ligge der og recitere med og søge fred og ikke mindst trøst i dem, siger Zeynep.

Også koordinator for teamet og hospitalets imam, Naveed Baig, havde en samtale med familien.
(…)

Et pusterum fra sygdommen

ERT hjalp familien på nogle områder, hvor afdelingens personale ikke var i stand til at hjælpe dem.

– Det hjalp familien, at der kom en person, som kun var der for dem, og som de kunne snakke deres følelser igennem med. Det gav moderen en form for lettelse, siger Pil.
(…)
Pil kan let komme i tanke om andre situationer, hvor man med fordel kan drage nytte af ERT – bl.a. fordi det kulturelle fylder meget.

– For eksempel kan det være svært at vurdere, hvor ondt en patient har, fordi reaktionsmønstre i høj grad kan være kulturelt betingede. Det kan være en stor fordel at få nogen ind over med en forståelse for den kulturelle baggrund – det kan styrke vores kommunikation med patienten, afslutter Pil.

Når sygeplejersken Pil taler om de pågældende patienters »kulturelle baggrund« mener hun vel blot alt andet end dansk? Hvorfor man i det hele taget overhovedet skulle have krav på denne positive særbehandling, blot fordi man tilhører en etnisk/religiøs minoritet, melder historien ikke noget om. Desuden sammenblander Pil vist begreberne kultur/etnicitet/religion ud i ét.

Den fast ansatte koordinator for teamet, Naveed Baig, modtog i øvrigt i 2008 et beløb på 740.000 kr. for en treårig periode som leder af ERT, hvilket må siges at være pæn indkomst sammenlignet med hvad andre, mere hårdtarbejdende, spises af med. Og vel at mærke skattepenge betalt af de danske skatteydere for at udøve en stilling, der udelukkende kommer ikke-danskere til gode.

Denne selvsamme skattefinansierede imam Naveed Baig blev i øvrigt i 1994 optaget på bånd i en Valby-moske, mens han gengav et citat om at muslimer, der ikke efterlever Islam godt nok, bør dræbes. Dette blot for at illustrere hvad det er for nogle typer som »det offentlige« (ͻ: alias systemdanmark 2013) ansætter på deres lønningsliste for skatteydernes regning. Ikke at det kan undre, selvfølgelig.

Dette indlæg blev udgivet i Hemmeligholdte skandaler, Indenrigsnyheder, Kultur, Politikere, Sundhed og tagget , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Etnisk Ressourceteam rykker ud!

  1. Naveed Baig siger:

    Kære Hammersmeden,
    Der er en del faktuelle fejl i indlægget om ERT og undertegnet.
    ERT er et multireligiøst og multikulturel team hvor vi har frivillige fra forskellige trosretninger (pt. islam, kristendom, ateister) og kulturer. Vi har i den tid jeg har været ansat besøgt ortodokse kristne, pinsekristne, hinduer, jøder, arabiske katolikker, shiamuslimer, sunnimuslimer, ateister mfl.
    Jeg får ikke i nærheden af den hyre som du påstår i din blog. Det er fejlagtig. Ligesom jeg aldrig har udtalt at man skal dræbe ulydige muslimer. Har aldrig ment at man skal dræbe ulydige muslimer eller andre. Se f.eks her: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/07/23/140122.htm
    Jeg er heller ikke ansat som imam men som koordinator for ERT.
    Jeg håber du inderligt vil rette op på de faktuelle fejl. Din stil og den måde som du udstiller de andre personer i artiklen vil jeg ikke blande mig i -selvom jeg synes det er dybt uværdigt og krænkende. Såfremt du ikke retter op på de faktuelle fejl så vil jeg blive nødsaget til at se på mine muligheder for injurier. Hvis du har spørgsmål er du velkommen til at skrive eller ringe til mig.
    Naveed Baig
    25699569
    navid.baig@gmail.com

    • hammersmeden siger:

      Hej Naveed

      Jeg har nu rettet/slettet et par steder, bl.a. det om at ERT åbenbart kun var for muslimer samt at du kun citerede opfordringen til drab.

      Du angives som imam i Herlev Hospitals Nyhedsavis, som jeg bruger som kilde og citerer fra.
      Hvis du mener dette er en fejl, må du altså rette henvendelse til dem og ikke til mig.

      Det med beløbet på 740.000 kr.: Det var for tre år og ikke 1 år, som der oprindeligt stod i artiklen. Kilden er her:
      http://www.danskfolkeparti.dk/pictures_org/DF%2003-2010_web(4).pdf
      Hvis du mener at dette tal er forkert, må du altså også her rette henvendelse til kilden og få dem til at rette det.
      Herefter kan du så henvende dig til mig igen, hvorfor jeg vil være villig til at rette det.

      • Naveed Baig siger:

        Tak Hammersmeden for hurtig svar og ændringer. Beløbet med de 740,000 kr. for tre år passer bedre! Jeg er ansat som koordinator for ERT og tilknyttet som imam. Jeg mener ikke det fremgår af artiklen at jeg er ansat som hospitalsimam på Herlev Hospital.
        Jeg refererede og oversat en anden imams tale i Valby da jeg var 18 år hvor han citerer en anden imam om de ulydige muslimer. Det var hverken dengang min holdning, eller er det nu. Jeg er ikke en blodig type…

Skriv et svar

